Jeg elsker Yin Yoga

Yin yoga er et fantastisk verktøy, ikke bare for å løse opp bindevev, men også for å bli bedre kjent med seg selv, både spirituelt og kroppslig. Yin yoga kan praktiseres med meditasjon utenfor og underveis i stillingene, som holdes i opptil flere minutter for å ha god effekt på bindevevet.

Skrevet av Charlotte Sandvaag

Jeg befinner meg for øyeblikket i Bali, Indonesia på en Yin Yoga Teacher Training. Det åpne yogastudioet er et av flere som er plassert i jungelen, der aper og ekorn klatrer rundt i trærne hele dagen mens vi praktiserer og studerer.

Det er også regnsesong, så man regner alltid med at man kan bli gjennomvåt! Vi er over 30 elever, og vi har 3 fantastiske, erfarne lærere og en assistent gjennom 12 timers lange dager.

Vi lærer om spesifikk anatomi knyttet til yin yoga, mindfullness, meridianer og kinesisk medisin blant masse annet. Jeg personlig brenner og ånder for menneskekroppen, som, spør du meg, er noe av det mest fascinerende som finnes. Du har sikkert selv opplevd merkelige ting som at du har en skade eller smerte som kanskje må behandles på en helt annen plass på kroppen enn hvor den kjennes. Dette har mye med kroppens bindevev å gjøre, noe som jeg har ønsket å lære mer om, og som var en av grunnene til at jeg denne gangen valgte yin yoga. Jeg har allerede lært om ting som at for eksempel en følt nakkestivhet kan være der fordi du er stiv under foten, og hvorfor. Man kan altså få en trykkmassasje under foten og dermed kjenne seg betydelig bedre i nakken. Gjennom yin yoga praksis, så fokuserer man på meridianer som kan ses på som ”energibaner”, og fascial trains, eller ”baner i bindevevet”, for å se hvilke deler av kroppen en stilling påvirker. Dette er virkelig fantastisk, og jeg vil påstå at alle mennesker vil ha en stor fordel av å praktisere dette, da stillingene alltid vil kunne tilpasses ulike kropper. En annen grunn til at jeg tror på at yin er viktig for mange, er fordi vi ofte har litt for mye yang i vår hverdag.

I denne sammenheng kan yang ses på som noe aktivt og energirikt, mens yin mer som passivt og rolig. I mange menneskers ”typiske” hverdag i dag, så er det slik at man hele tiden må gjøre noe. Man har gjerne fulltidsjobb og familie, også ligger det et utvendig press på at man må trene, gjerne løpe eller trene styrke, som er veldig yang. Eller kanskje man har mange deadlines. Eller eksamener. Eller man føler at man må leve opp til diverse krav. Man må alltid gjøre noe. Og når man først slapper av er det gjerne foran tven med mye visuelle inntryk og lyder som heller ikke gjør at hjernen får slappe av.

Ved å praktisere yin yoga kan du tilføre litt mer yin inn i din hverdag for å skape balanse, noe som er viktig for å kunne ta vare på seg selv. Yin yoga er en måte å tilknytte seg sin egen kropp på, og samtidig få tid til å være i sitt eget hode, og observere sine egne tanker. Og ikke minst ta vare på kroppen.

Charlotte holder yogatimer på HiYoga in-club Vestkanten – ta deg en time med henne på nyåret.